tisdag 26 augusti 2008

Uppgifter Affärsidé

5. Vilka företag ligger bakom affärsidén?
1.d 2.e 3.a 4.c 5.g 6.b 7.f 8.h

Ange affärsidéns kundbehov, kundgrupp, produktidé och resurser:

1. Telia Sonera:
Telia Sonera tillfredsställer kunders behov av att kunna kommunicera med varandra och av att kunna överföra både ljud, bild, data, information, transaktioner och underhållning. Detta är ett sekundärt behov då vi kan leva utan det men det gör både arbete och vardag enklare.

Deras kundgrupp är folk i de nordiska länderna, de baltiska länderna, Ryssland, Turkiet, Spanien och i utvalda marknader i Eurasien, så väl privatperson som stort företag. De har den här kundgruppen för det är bara här Telia Sonera finns och det är alltså bara de som kan utnyttja Telia Soneras tjänster.

Deras produktidé är att erbjuda pålitiliga, innovativa och användarvänliga telekommunikationstjänster. T.ex. telefoner och bredband.

Deras resurser är sina affärer som gör att de kan köpa in den teknik m.m. som dom behöver och sedan sälja den vidare till sina kunder. De ska genomföra sin affärsidé genom att utnyttja stordriftsfördelar och använda all sin kunskap till att göra de bästa handlingarna för kunden.

2. H&M:
H&M erbjuder kläder som följer modet, är av bra kvalitet och de försöker också hålla priset på kläderna så lågt som möjligt. Alltså tillfredsställer de inte bara kundens behov av att ha kläder utan också att de ska vara kläder som följer modet, är av bra kvalité och gärna ganska billiga. Eftersom vi överlever utan kläder försöker H&M att uppfylla ett sekundärt behov.

Eftersom H&M finns i hela 29 länder, erbjuder kläder till både män, kvinnor och barn och då alla människor bär kläder består deras kundgrupp av nästan alla människor i dessa länder.

Deras produktidé är moderiktiga, billiga kläder med hög kvalité.

Deras resurser är 68 000 medarbetare och 700 fristående leverantörer. De ska genomföra sin idé genom att inhämta inspiration från gatan, filmer m.m. och sedan köpa in kläderna från olika leverantörer och sälja vidare till kunden.

3. Skandiabanken:
Skandiabanken vill tillfredsställa kundens behov av att bl.a. kontrollera sin ekonomi, förvara sina pengar och även låna pengar. Det är visserligen viktigt att förvara och ha koll på sina pengar men detta är fortfarande ett sekundärt behov då det inte är något som kroppen kräver.

Deras kundgrupp är alla människor i Sverige och Norge (det är i dem länderna Skandiabanken finns) som har pengar och Internet (Skandiabanken har ju inga kontor så allt sköts via Internet). De riktar sig mest till vuxna då det är de som har störst behov av att förvara och ha koll på sina pengar men även barn och ungdomar kan förvara sina pengar här.

Deras produktidé är att erbjuda tjänster som t.ex. bankkonton, kunna placera pengar i fonder, kunna pensionspara m.m.

Deras resurs är Internet då det gör det möjligt för Skandiabanken att nå sina kunder trots att de inte har några kontor dit kunderna kan komma. Även deras kunders sparpengar är en resurs då de kan låna ut dem till deras kunder som vill låna pengar.

4. El-giganten:
El-giganten vill tillfredsställa kundens behov av hjälp av maskiner i hushållet (sekundärt behov) som t.ex. kylskåp och spisar.

Deras kundgrupp är folk som bor i Norden och då framförallt vuxna då det oftast är dem som sköter hushållet.

Produktidén är att erbjuda hemelektronik, elektroniska hushållsapparater(t.ex. kylskåp, vattenkokare, spisar m.m.) och tjänster som har med dessa produkter att göra.

Deras resurser är t.ex. deras gigantiska lager i Jönköping där de förvarar alla produkter som de köper in. Sedan fraktar de produkterna från lagret till affärerna där de kommer i kontakt med kunderna.

5. Friskis & Svettis
Människor har ett behov att röra på sig och motionera för att kunna hålla sig friska och starka. Detta behovet tillfredsställer Friskis & Svettis. Det är ett sekundärt behov då vi överlever utan motion.

Deras kundgrupp är alla människor i Sverige som inte får tillräckligt med motion i vardagen eller vill motionera och träna ännu mer än vad de redan gör.

Friskis & Svettis erbjuder tjänster som t.ex. aerobicskurser och produkter som t.ex. spinningcyklar och andra träningsmaskiner. Detta är deras produktidé.

Deras resurser är de folk som ideellt ställer upp och leder olika kurser, deras lokaler och de pengar de får in från de som går och motionerar hos dem. De ska genomföra sin affärsidé genom att erbjuda ett stort utbud av olika sätt att motionera på. Allt för att alla ska hitta någon motion de tycker är rolig.

6. Ericsson
Ericsson vill tillfredställa människans behov att kunna kommunicera med varandra både privat och inom jobbet. Är ett sekundärt behov.

Då Ericsson är ett väldigt stort företag som finns över nästan hela världen så finns deras kundgrupp över nästan hela världen. Deras kundgrupp består av människor som kan utnyttja deras teknik alltså folk med bl.a. mobiler, datorer m.m.

Ericsson är som sagt ett väldigt stort företag och gör flera saker t.ex. gör de mobiltelefoner tillsammans med företaget Sony. Men deras främsta produktidé är att de bygger en stor del av den teknik som får bl.a. mobiltelefonerna, datorer att funka som t.ex. basstationer för mobiltelefoner.

Några av deras resurser är deras anställda och företagets forsknings- och utvecklingsarbete. Detta forsknings-och utvecklingsarbete är en viktig del av Ericssons väg mot att uppfylla sin affärsidé och leverera den senaste och bästa teknologin till sina kunder.

7.McDonald´s
McDonald´s erbjuder mat och tillfredsställer alltså ett av människans primära behov, hungern.

McDonald´s kundgrupp består nog av alla människor i världen för det finns över hela världen och mat är något som alla behöver.

Snabb, enkel, billig och god mat är McDonald´s produkt och alltså deras produktidé.

Deras resurser är t.ex. deras resturanger där maten lagas och säljs till kunden.

8. Electrolux.
Electrolux tillfredsställer människans behov att få hjälp att sköta hemmet när det t.ex. gäller städning. Det är ett sekundärt behov.

Electrolux kundgrupp består av alla människor som bor i de länderna som de har affärer i (över 150 st) och som har ett hem att sköta.

Deras produktidé är produkter som gör det lättare att sköta hemmet som t.ex. dammsugare, tvättmaskiner, kylskåp m.m.

En av deras resurser är sina affärer då det är där de kommer i kontakt med sina kunder.

6. Identifiera olika slogans

a. Vilka företag eller produkter ligger bakom följande slogans?

  1. Livet har sina goda stunder= McDonald´s
  2. Connecting people= Nokia
  3. För god att kolsyra= MER
  4. Om du får oväntat besök=Gevalia
  5. Om katten själv får välja= Whiskas
  6. Make yourself heard= Ericsson
  7. För att du älskar det goda=OLW
  8. Bli onödigt rik= ATG

b. Vilka är budskapen i ovanstående slogans?

1. Här är budskapet att även om livet kan vara svårt och jobbigt kan det ibland ha sina goda stunder och dem kan du få hos McDonald´s. Dessutom får du äta god mat.

2. Nokias budskap här är att de får folk att ta kontakt med varann och föras närmare.

3. Med den här slogan menar MER att den är så god så att den inte behövs kolsyras.

4. Här är budskapet att vem som än kommer går det alltid bra att bjuda på en kopp av Gevalias kaffe.

5. Whiskas budskap är helt enkelt att deras kattmat är godare och bättre än konkurrenternas eftersom det är den katterna tycker är godast.

6. I sloganen "Make yourself heard" finns budskapet att om du väljer Ericssons tjänster kan du lätt få andra människor att lyssna på dig.


7. Budskapet här är att det är klart att du borde köpa OLW:s chips för du älskar ju hur gott de smakar.

8. Med den här sloganen menar ATG att du kan vinna så mycket så det är nästan fånigt om du spelar hos dem.

c. Försök att formulera en yttre affärsidé för dessa företag utifrån budskapet i deras slogans


1. McDonalds= Vår affärsidé är att skapa en plats där du kan sätta dig ner och äta god mat som du slipper vänta på och bara ta det lugnt. En plats där du kan fly undan dagens stress och spring.

2. Nokia= Det vi vill med vårt företag är att hjälpa människor att hålla kontakten och se till så att ni inte glider ifrån varandra. Vi vill att du ska ha möjlighet att få tag i vem du vill, när du vill.

3. Mer= Vi vill göra MER så god så att den inte kan göras godare, inte förrän då är vi nöjda.

4. Gevalia= Vår affärsidé är att skapa ett kaffe som alla kan njuta av och som aldrig är fel att bjuda på.

5. Whiskas= Våra katter är underbara husdjur och vi tycker att de förtjänar de allra bästa. Tack vare detta ser vi alltid till att vår mat är den som katterna själva allra helst vill ha.

6. Ericsson= Vi anser att alla har rätt att uttrycka sig och därför ser vi till att våra produkter kan hjälpa dig att nå ut till så mycket folk som möjligt.

7. OLW= För oss på OLW räcker det inte med att våra chips smakar ok utan vi ser till att våra chips får precis den smak som man älskar. Allt för att du ska få bästa möjliga smakupplevelse!

8. ATG= Vi tycker att alla ska ha chansen att kunna bli så rika så de inte ens vet vad de ska göra av pengarna. Om man då samtidigt får njuta av och känna spänningen vid ett travlopp kan det väl knappast bli bättre?














1 kommentar:

Anonym sa...

3 Best ways to make money: 3 easy ways to make money
2) Choose a sport งานออนไลน์ that 샌즈카지노 you love and bet 제왕카지노 on. If you love betting on sports like soccer or basketball, then you should look at soccer betting