söndag 7 september 2008

Uppgifter Affärsplan


Repetera:


1. I en affärsplan ska företagets verksamhet, omvärld och ekonomiska förutsättningar beskrivas. Alltså beskrivs det hur företaget ska få sin affärsidé att funka i verkligheten.

2. Det är företaget själv som bestämmer när affärsplanen ska förnyas. Oftast görs detta när företaget känner att deras affärsplan hamnat efter i tiden och måste därför förnya den för att kunna hänga med i t.ex. de nya teknikerna. Många företag jobbar regelbundet med att förnya sin affärsidé.

3. En entrepenör är den som startar ett nytt företag. En entrepenör kan också skapa nya varor, ny organanistion inom affärsvärlden m.m.

4. Därför att en affärsidé används både inom företaget (intern) som en hjälp för att ta sig framåt och så företaget vet vad de ska göra. Samtidigt som leverantörer, banker m.m. (extern) tar den till hjälp för att få reda på hur företaget ska genomföra sin idé och på så sätt se om det är värt att att satsa på det företaget.

5. De tre faserna affärsplaneringen omfattar är att först utveckla och testa affärsidén, sedan ta fram en affärsplan (få en överblick över verksamheten) och sen till sist sätta affärsplanen i verket, alltså starta företaget och försöka få det att gå med vinst.

6. En affärsidé ska innehålla vilket behov som kunderna har som företaget vill uppfylla (t.ex. vill McDonalds uppfylla kundens behov av att äta), vilken kundgrupp företaget har (alltså de personer företaget vill och kan sälja sina varor och tjänster till), en produktidé (företagets vara eller tjänst) och till sist också vilka resurser företaget har (lokaler, kapital m.m.).

7. I en marknadsundersökning tar man reda på vad kunderna köper, hur mycket och vilka märken de köper. Jag skulle säga att en marknadsundersökning bäst belyser vilka behov kunden har då den tar reda på vad kunden köper mest och alltså är i störst behov av.

8. En prototyp är en slags försöksmodell av de varor företaget ska sälja. Så istället för att börja massproducera sina varor direkt gör förtetaget en prototyp för att se hur deras vara funkar i verkligheten och även för att de ska kunna presentera den för t.ex. leverantörer, banker m.m. som de vill sluta avtal med. Tack vare detta får t.ex. bankerna och leverantörer en bättre uppfatnning om det är värt att satsa på företaget.

9. Det är olika val som företaget måste göra för att kunna starta och som kommer ha stor inverkan på hur företaget blir i framtiden. T.ex. måste de bestämma vilket pris de ska ta för sin varor eller tjänster, ska de bli kända som ett lågprisföretag eller ett kvalitetsföretag? Var ska deras affärslokal ligga och hur ska den se ut? m.m.

10.
- Affärsidé: Kundbehov, kundgrupp, produktidé och resurser. Det ska även finnas med vad det är som gör ditt företags affärsidé bättre än konkurrenternas.
- Ägare, styrelse och ledningsgrupp: Vilka är det som äger företaget, vilka är med i styrelsen m.m.
- Marknaden: T.ex. vilka trender som finns på marknaden, hur stor del av marknaden kommer ditt företag ta upp m.m.
- Organisation: Hur ska ditt företag organisera sig? Vilka ska göra vad? Hur ska saker göras? Ska den kanske ha en funktionsorganisation? m.m.
- Lönsamhet och finansiering: Här ska du skriva om bl.a. ditt företags prissättning på varorna eller tjänsterna. T.ex. skriva vad det är som påverkar priset, kommer det finnas olika rabatter m.m.
- Genomförande/tidsplan: T.ex. hur lång tid företaget behöver för att bygga upp sig.
- Risker: Vilka risker finns med ditt företag och vad du kan göra för att minska dem.

11. Därför att i ett fåmansföretag är det bara några människor som både äger och driver. De måste ha all kunskap själva då de inte har några anställda som kan ha kunskapen åt dem som stora företag kan ha.

12. En punkt som är extra viktig för företag under snabb tillväxt är resurser eftersom om de inte inte har tillräckligt med resurser kan de inte möta kundernas behov. Några exempel på resurser som man måste ha koll på är lokalen (är kanske för liten efter tillväxten), arbetskraft m.m.

13. Endast ett av tio företag som startar klarar av att gå med ordentlig vinst och bli ett så kallat succéföretag. Tre av dem får läggas ner då de går i totalförlust. De sex som är kvar blir inga riktiga succéer men klarar sig ute på marknaden.

Rätt eller fel?

A. FEL. Även för företag som funnits länge på marknaden är en affärsplan bra få den kan hjälpa dem så de hänger med i de senaste trenderna, teknikerna m.m.

B. FEL. Entrepenören uppfinner inte nya varor eller liknade utan de lanserar bara varorna. Det entrepenörerna kan skapa är nya sätt att lansera varorna. Alltså t.ex. nya organisationsformer, nya företag.

C. RÄTT. Det är ju entrepenören som presenterar idén och det är den personen som banken möter när de ska låna ut pengar. Banker lånar inte ut pengar till vem som helst.

D. RÄTT.

E. FEL. En bank är ett företag som lånar ut pengar och de som jobbar på banken kommer inte göra några personliga vinster. En investerare är däremot en privatperson som lånar ut pengar till företaget i hopp om att hans pengar ska växa och sen få del av vinsten, han/hon får alltså personliga vinster.

F. RÄTT. Nästan alla affärsidéer tar upp hur företaget ska tillfredsställa en kundgrupps behov.

G. RÄTT. Det är alltid lättare att starta något om man redan vet vad man ger sig in på.

H. RÄTT.

-------------------------- hann hit på lektionstid, gjorde resten hemma.

I. FEL. När ett företag gör ett strategiskt vägval får de leva med det en lång tid framåt. T.ex. väljer kanske ett företag att ha låga priser på sina varor när de starta, de kommer då bli stämplade som lågprisföretag och det kräver mycket jobb och tid för att bli av med en sådan stämpel.

J. RÄTT.

K. RÄTT. En affärsplan ska bara ge en överblick över hur företaget ska genomföra sin affärsidé, styra sitt företag m.m. Den blir tillräckligt lång utan några närmare detaljer.

L. RÄTT. Ett fåmansföretag ägs och drivs av endast några personer.

M. FEL. Det är bara bra att höra kundens åsikter då det är kunden som är viktigast för företaget. Om ett företaget inte har några kunder som köper deras varor eller tjänster får de ingen inkomst.

N. RÄTT.

O. RÄTT.

P. RÄTT.

Q. RÄTT.

R. RÄTT.