söndag 14 september 2008

Produkt och varumärke

Repetera

1. En produkt är den vara eller tjänst ett företag erbjuder för att tillfredställa något av kundens behov. Enligt NE är det "ett konkret resultat av en tillverkningsprocess som vanligtvis är kontrollerad av människan".

2. Själva "huvudprodukten" företaget erbjuder. T.ex. hos en affär som säljer cyklar är cyklar deras kärnprodukt.

3. En kringprodukt till kärnprodukten cykel kan vara en cykelhjälm då kunden kan vara beredd att betala för att tillfredställa sitt behov av att känna sig säker när de cyklar. En annan kringprodukt kan vara en speciell garanti som lovar att cykeln ska hålla i minst ett år annars får kunden pengarna tillbaka.

4. En metaprodukt är oftast inte någon konkret proukt utan snarare känslan av att just det här t.ex. cykelmärket är lite bättre och finare än ett annat. Produkten ger en upplevelse kunden är beredd att betala lite mer för.
5. Det är lite olika från produkt till produkt men i teorin finns dessa steg:
1. Produktidé
2. Idén bedöms(är den värd att satsa på, kommer produkten göra så företaget går med vinst)
3. Från idé till förslag
4. Testprodukt
5. Testförsäljning
6. Marknadslansering (den färdiga produkten blir tillgänglig för kunden)

6. För att se hur produkten blir i verkligheten så de lättare kan bedöma om den funkar bra i praktiken. Istället för att lägga ner en massa pengar på att massproducera varan och upptäcka ett litet fel vilket gör att alla varor de gjort blir värdelösa och företaget förlorar en massa pengar gör de bara en vara där de ser felet direkt och kan fixa det utan att en massa pengar förloras. Också för att det då blir lättare för leverantörer och investerare att kunna bedöma om produkten är bra eller inte.
7. Av samma anledning som de gör en testprodukt fast här vill de testa hur försäljningen skulle funka i verkligheten utan att de behöver lägga ut en massa pengar på alla saker som ska fixas i en riktig försäljning (reklam , lokal m.m.)

8. En kringprodukt en bokhandel kan ha är att när man köper en bok får man ett bokmärke på köpet. En annan kringprodukt en bokhandel kan ha är särskilda omslag som kunden kan köpa och slå in boken i så den håller längre.

9. En resturang skulle kunna öka sin metaprodukt genom attt "lyxa" till sig. T.ex. berätta om hur de bara använder de finaste råvarorna, att kockarna lägger ner sin egen själ när de lagar maten, göra om inredningen efter den senaste designen etc. De skulle också kunna försöka få en kändis att äta där.

10. En förpackning är ett skydd för varan när den transporteras. T.ex. dagens tetrapack till mjölken ska se till att mjölken håller så länge som möjligt och att den inte läcker ut.
Förpackningen ska också fungera som ett informationsmedium och innehålla både information om själva varan, t.ex. innehållsförteckning, men också om annat t.ex. olika recept där varan används. (Den kan även ge information om företagets mijöprofil, detta har utvecklats mer på senare tid)
Den ska också öka metaprodukten och då är det mest designen på förpackningen man tänker på. För ju snyggare förpackningen är desto högre "coolfaktor" får den, alltså högre metaprodukt. T.ex. är detta väldigt viktigt vid parfymflaskor.

11. Därför att om förpackningen kan återvinnas eller inte är en viktig miljöfråga och dessutom är det lättast att berätta för kunden om företagets miljöprofil genom att skriva ut den på förpackningen.

12. Därför att varumärket kan ge en högre metaprodukt då kunden känner igen varumärket och anser att en vara med det här varumärket ger status eller är extra bra.

13. Ett varumärke kan tillföra tre mervärden: Funktion (t.ex. tycker kunden att Monarks cyklar är ett känt märke som man kan lita på är bra) Känsla (t.ex. tack vare att kungen besökte en monarkfabrik när märket fyllde 100 år tycker folk att det är lite finare och häftigare att ha en monarkcykel) Grupptillhörighet (t.ex. kanske alla ens kompisar har monarkcyklar och man vill ju tillhöra gänget så man köper därför också en monark)

14. När man säger varumärke kan man mena ett företags logotype, t.ex. ICA:s röda och vita märke. Man kan också mena den grafiska identiteten, alltså ett företags färger, mönster, förpackningar, m.m. som är typiskt för just det företaget. Även de associationer kunden får i sitt medvetande när de får höra eller se företagets eller en produkts namn kallas varumärke.
15. Hållbar utveckling kan delas in i tre delar:
Ekologisk hållbarhet: Istället för att ta slut på jordens resurser direkt använder man dem så långsamt så man kan ha nytta av de även långt in i framtiden. T.ex. använda förnyelsebara bränslen istället för fossila.
Social hållbarhet: För att man ska ha social hållbarhet måste alla grundläggande behov tillfredställas. T.ex. att alla får mat så de klarar sig och att inte en del människor äter upp all mat i världen tills den tar slut.
Ekonomisk hållbarhet: Man ska inte använda upp de mänskliga eller materiella resurser utan istället spara på dem och bara använda så mycket som absolut behövs.
Alltså betyder hållbar utveckling att vi utvecklar saker utan att ta slut eller förstöra de resurser vi har i världen. Det ska vara möjligt att använda t.ex. de tekninker vi använder idag även långt in i framtiden.

16. Ett patent är ett slags skydd för nya uppfinningar som ser till att ingen snor den nya uppfinningen och säger att det är han som gjort det trots att det var någon annan. Patent kan endast tillämpas på tekniska uppfinningar som kan användas industriellt.

17. Ett patent kan skyddas i 20 år. När de 20 åren gått fram är det fritt fram för andra att bygga likadana uppfinningar.

18. Ett varumärke kan endast skyddas i 10 år.

19. För att kunna registrera ett varumärke måste man kunna rita ner varumärket och det får inte se likadant ut som något annat varumärke.

20. Ett varumärke kan inte registreras när det är alldeles för likt ett annat, t.ex. har samma typsnitt och färger, eller när det är så komplicerat att det inte går att rita ner på ett papper, har kanske flera dimensioner eller går bara att skapa i en dator.

21. Ett mönster är en slags struktur, ritning t.ex. på en tapet med hjärtan i en rad är hjärtanen ett mönster. Allt som inte är enfärgat har något slags mönster. T.ex. kaffekopparna på McDonalds, mattorna på IKEA m.m.

22. Efter fem år är ens mönster inte längre skyddat så då kan någon annan använda det.

23. Patent, varumärken och mönster registreras på PRV (Patent- och registreringsverket).

24. Inom områden som musik, konst, film, böcker och fotografi finns det upphovsrätt så att ingen ska kunna stjäla något som görs inom dessa områden och säga att den skapat t.ex. låten. Egentligen kan man säga att allt som skapats av människan kan få upphovsrätt så länge det får verkshöjd.

25. Upphovsrätt behöver inte registreras då ett verk automatisk "får" upphovsrätt så fort det uppnår verkshöjd.

26. Verkshöjd får ett verk när det anses att det är tillräckligt unikt och konstnärligt för att det inte ska vara en kopia av ett annat verk och inte ska vara något som "vem som helst" skulle kunna hitta på.

27. Upphovsrätten gäller i 70 år efter att den som skapat verket (upphovsmannen) dött. Om det inte finns en upphovsman gäller upphovsrätten i 70 år efter verket visades för första gången.
(Källa: https://lagen.nu/1960:729.)

Rätt eller fel?

A. RÄTT

B. FEL. En kärnprodukt kan vara en tjänst t.ex. är en frisörs kärnprodukt att klippa ens hår.

C. FEL. Det kan också bl.a. vara produkter som man måste betala för. T.ex. om man vill ha ett extra lås till sin cykel.

D. RÄTT.

E. RÄTT.

F. RÄTT.

G. RÄTT.

H. FEL. Att få varan installerad är ett typiskt exempel på en kringprodukt.

I. RÄTT.

J. FEL. Den ska även ge information om bl.a. varan och företagets miljöprofil, höja varans metaprodukt (vara snyggt designad) och den kan även stärka företagets mijöprofil genom att vara återvinningsbar.

K. RÄTT.

L. RÄTT.

M. FEL. Ett varumärke kan ge högre kundlojalitet om det har ett bra rykte och även om varumärket ger högre kundlojalitet måste inte betyda att priserna sänks utan kanske snarare tvärtom för tack vare kundlojaliteten är företaget tillräckligt etablerat för att de ska kunna ha lite högre priser än andra och ändå kommer folk köpa hos dem.


Inga kommentarer: